Mokinių mokslinė draugija

 

Mokslinės draugijos veikla

MMD chemijos sekcijos narės – ES Jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio etapo dalyvės

2023 m. balandžio 5 – 7 dienomis 2b klasės mokinės Ema Jakonytė ir Luknė Čižinauskaitė dalyvavo ES Jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio etapo baigiamajame ture ir pristatė daugiau nei metus vykdytą tiriamąjį darbą „Kiek anglies dioksido sugeria augalai?“ (darbo vadovė mokytoja D. Ivaškevičienė). Merginos augino augalų daigus ir tyrė jų augimo intensyvumo priklausomybę nuo trijų skirtingų substratų cheminės sudėties, po to apskaičiavo bei palygino daigų augimo metu sugerto anglies dioksido kiekį. Konkurso dalyvės grįžo su Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio etapo dalyvio diplomais. ES jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinio etapo baigiamajame ture varžėsi 23 biomedicinos, chemijos, mikrobiologijos, fizikos, ekologijos ir kitų mokslo sričių darbų autoriai.  Darbus vertino kompetentinga komisija, sudaryta iš VU Gyvybės mokslų centro, Gamtos tyrimų centro, Fizinių ir technologijos mokslų centro mokslininkų. Kiekvieną darbą atskirai vertino keturi komisijos nariai, kuriems dalyviai pristatė savo atliktus tyrimus žodžiu bei stendiniu pranešimu, pateikė atlikto tiriamojo darbo aprašą. Jaunieji tyrėjai ne tik patys pristatė atliktus darbus, bet ir sulaukė mokslininkų vertingų patarimų dėl darbo tęstinumo, tobulintinų dalykų. ES jaunųjų mokslininkų konkursas mokiniams suteikia unikalią galimybę ne tik susipažinti su savo bendraamžių atliekamais tyrimais ir kuriamais išradimais, bet ir dalintis patirtimi bei varžytis tarpusavyje. Konkursu siekiama skatinti jaunus žmones siekti karjeros mokslo ir technologijų srityje.

 Už pagalbą atliekant tyrimus jaunosios tyrėjos dėkoja LAMMC Žemdirbystės instituto Cheminių tyrimų laboratorijos vedėjai A. Šlepetienei.

Nuotrauka mokiniai prie plakato

Gimnazistai – respublikinio Jaunųjų tyrėjų konkurso „Idėjų mugė“ dalyviai

Rugsėjo – lapkričio mėn. vyko  pirmasis respublikinio Jaunųjų tyrėjų konkurso „Idėjų mugė“  etapas, kuriame į antrąjį etapą buvo atrinkti 24 darbai iš 40. Tarp atrinktųjų buvo ir mūsų gimnazijos gimnazistų Beno Amalevičiaus (1e kl.) Ir Viltės Cibulskytės (2a kl.) darbas “Augalų pigmentų panaudojimas gaminant fermentuotus gėrimus” (darbo vadovė mokytoja Daiva Ivaškevičienė).

Antrasis “Idėjų mugės” etapas vyko gruodžio 9 dieną Vilniuje, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centre. Jame  buvo pristatyti ne užbaigti darbai, o tik idėjos ir kaip numatoma jas įgyvendinti. Šiame etape mokiniai idėjas pristatė stendiniais pranešimais, kuriuose atsispindėjo darbo hipotezė, tikslas ir uždaviniai, kuo įdomi ar išskirtinė tyrimo idėja ir kokių atradimų tikimasi, kokia tyrimo įranga ir metodai bus naudojami. Taip pat mokiniai pristatė, ką jau yra nuveikę, siekdami darbo tikslų. Iš renginio jaunieji tyrėjai grįžo praturtėję naujomis vertingomis patirtimis, nes turėjo galimybę darbą pristatyti kompetentingų mokslininkų komandai, su jais padiskutuoti, gauti patarimų, kaip plėtoti ir įgyvendinti savo tyrimą, kaip užauginti jį iki ES Jaunųjų mokslininkų konkurso.

Tyrėjų naktis 2022-10-04

Visi 1-ų klasių gimnazistai „Tyrėjų nakties“ penktadienį praleido Kaune. Mokiniai dalyvavo Kauno tvirtovės VII ir IX fortų edukaciniuose užsiėmimuose.  VII forte edukacinio užsiėmimo „Įvadas į chemijos mokslo pasaulį“ metu gimnazistai gamino „dirbtinį auksą“, stebėjo įvairių medžiagų chemines reakcijas, pasigamino tankio kokteilį. Mokiniai, pasirinkę fizikos edukacinį užsiėmimą „Van de Graafo ir Omo draugystė“, jungė elektros grandines, tyrinėjo elektrolitų tirpalus. Gimnazistai, besidomintys matematika, užsiėmimo „IQ iššūkis. Matematinės dėlionės“ metu įsitikino, kad matematika – ne vien skaičiavimai ir formulės: mokiniai domėjosi 2D ir 3D dėlionėmis, sužinojo, kas yra tangrama, Kolumbo kiaušinis, Soma kubas.  Kauno IX forte laukė dar trys edukacinės veiklos: „(Ne)vaikiškos geto istorijos“, „Tarpukario šifras. Kalėjimo paslaptys“ ir „Pabėgimas iš IX forto“. Pasiskirstę į grupes, gimnazistai atliko įvairias užduotis: vieni, skaitydami dienoraščių ištraukas, atlikdami praktines užduotis, sužinojo apie Kauno geto žydų gyvenimą, kiti šifravo tekstus, o treti pagal nuorodas turėjo surasti daiktus.  „Tyrėjų nakties“ veiklos buvo turiningos, neįprastos situacijos lavino mąstymą, žadino kūrybiškumą.

2-ų ir 3-ių klasių mokiniams buvo organizuotos veiklos gimnazijoje. Iš KTU atvykęs cheminės technologijos fakulteto aplinkosaugos katedros prof. Linas Kliučininkas skaitė paskaitą apie medžiagų srautus ir žiedinę ekonomiką. Po to neorganinės chemijos katedros doktorantas Simonas pademonstravo įdomiuosius chemijos bandymus. Tada mokiniai pasiskirstė į klases, kur jų laukė pagal kultūros paso programą atvykusios edukatorės. Jos įtraukė mokinius į įdomią veiklą.

2a klasė mokėsi gaminti kvepalus. Mokiniai sužinojo, kad kvapų derinimas yra labai svarbus, ir išgirdo įdomų kvapų palyginimą su natomis, kai vienos skamba garsiau, kitos tyliau. Taip pat sužinojo, kad pagamintus kvepalus reikia 2–3 savaites palaikyti, kad kvapai susiderintų ir atsiskleistų. Mokiniams labai patiko ši veikla, jie daug sužinojo ir gerai praleido laiką.

2b klasė gamino kietąjį šampūną. Mokiniai gavo daug skirtingų kvapų, aliejų bei dažų, kuriuos naudodami, kūrė sau šampūną. Išsiaiškino, kokios medžiagos geriausiai tinka tam tikro tipo odai ir plaukams. Visi nekantrauja šampūną išmėginti.

2c klasė dekoravo pirkinių maišelius, naudodami batikos techniką. Atidžiai klausė edukatorės patarimų, o paskui nekantriai laukė, koks rezultatas atsiskleis, ištiesinus maišelį. Jie buvo tokie patenkinti, kad net sukūrė madų šou demonstruojantį vaizdo įrašą.

2d klasė mokėsi gaminti kietą muilą. Tam naudojo glicerolį ir ožkos pieno pagrindu pagamintus muilo gabaliukus, kuriems suteikė formą, spalvą, įmaišė kvapų. Mokiniai mielai įsitraukė į veiklą ir džiaugėsi savo darbo rezultatais.

2e klasė piešė ant puodelių, naudodami specialius dažus. Įdomu buvo įsitraukti į kūrybinį procesą, klausytis edukatorės aiškinimo. Pasirodo, namuose puodelius reikia išdeginti, kad sukurti originalūs darbai liktų patvarūs. „Tyrėjų naktis” – labai gerai praleistas laikas su klase ir patirta chemijos ir dailės dalykų integracija.

3a klasė dalyvavo praktiniame darbe „Chemija plius menas lygu milijonų verti šedevrai“. Mokiniai susipažino su įvairiais kvapais ir jų svarba mene, sužinojo, kaip chemija ir menas yra susiję tarpusavyje, neįprasta technika kūrė piešinius.

3b klasė pirmiausia atliko praktinį darbą „Spalvoti tirpalai”. Jo metu ruošė skirtingų tirpalų koncentracijų tirpalus, nustatė jų tankį ir supylė taip, kad spalvoti tirpalai susisluoksniavo. Vėliau dalyvavo kitoje praktinėje veikloje „Botaninės parfumerijos pamokoje”. Susipažino su eterinių aliejų panaudojimu ir nauda organizmui. Bandė atskirti skirtingus kvapus bei kurti savo kvapų paletę. Veiklos buvo įdomios ir įtraukiančios bei suteikiančios pozityvių emocijų.

3c klasė dalyvavo įdomioje „Biocos“ eterinių aliejų gaminimo programoje. Sužinojo ne tik apie populiarius eterinius aliejus, jų teikiamą naudą, bet ir patys juos gamino. Parsinešę į namus ruošiasi tyrinėti aliejų poveikį savo sveikatai. Atliko ir praktinį darbą „Spalvoti tirpalai“, kurio metu skirtingų koncentracijų tirpalus pilstė į mėgintuvėlius taip, kad jie nesusimaišytų ir atrodytų kaip graži spalvota želė.

3e klasė gamino mozaikinius žibintus. Ant stiklinių puodelių mokiniai klijavo blizgančias daleles ir stiklinėse įžiebė žvakeles. Kiekvienas pasigamino individualų ir išskirtinį žibintą.

„Tyrėjų naktis 2022“ praėjo turiningai ir įdomiai. Mokiniai sužinojo daug naujo, dalyvavo gamybos procesuose, pabendravo, susipažino su naujais žmonėmis. Renginio metu buvo ugdomos STEAM kompetencijos, kai gamtos mokslai, dailė, technologijos susiliejo į vieną visumą, persipynė ir papildė viena kitą. Mokiniai patyrė gerų emocijų, džiaugėsi ir dėkojo organizatoriams.

Parengė Irma Krivickienė, gamtos mokslų mokytojų metodinės grupės pirmininkė

Tradicinė „Tyrėjų naktis“ Kėdainių šviesiojoje gimnazijoje  2021-09-24.

STEAM padeda priartėti prie ateityje mokinių laukiančių iššūkių ir būsimos darbo rinkos poreikių, tikslingai pasirinkti savo karjeros kelią. „Tyrėjų nakties“ renginių metu ugdomos STEAM srities žinios ir gebėjimai: kompleksiškas tikrovės reiškinių pažinimas, problemų sprendimas bei pritaikymas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos kontekste. Rugsėjo 24 dieną 13 klasių mokiniai dalyvavo „Tyrėjų nakties“ veiklose. Kiekviena klasė, vadovaujama mokytojų, tyrinėjo, ieškojo, kūrė…

1a klasės mokiniai su savo vadove Norvile Virmauske išsamiai tyrinėjo save. Pasinaudodami psichologiniais testais, nustatė, koks yra jų asmenybės tipas ir kas jam būdinga, kokios yra silpnosios ir stipriosios jų asmenybės pusės. Tai padėjo mokiniams geriau pažinti save.

1b klasei diena buvo ypatinga, nes klasės vadovė Simona Bolisienė ir anglų kalbos mokytoja Jūratė Kaupienė derino nuotolinį ir kontaktinį mokymosi būdus. Mokiniai susidomėję atliko užduotis ir tyrinėjo nykstančių augalų bei gyvūnų rūšis, apibendrino žinias skaidrėse ir pateikė santrauką anglų kalba. Pristatymai buvo puikūs. Mokiniai patobulino biologijos bei anglų kalbos žinias.

1c klasės mokiniai su klasės vadove Vilija Maksimec ir anglų kalbos mokytoja Agne Bačiauskiene ieškojo informacijos apie nykstančių gyvūnų ir augalų rūšis, paruošė pristatymus klasės draugams. Šioje veikloje buvo integruotos biologijos, geografijos, IT žinios, patobulinti viešojo kalbėjimo įgūdžiai.

1d klasė bendradarbiavo su klasės vadove bei matematikos ir IT mokytoja Donata Kieliene ir anglų kalbos mokytoja Daiva Petkevičiūte. Klasė atliko informacines, pažintines bei kūrybines užduotis „Nykstantys gyvūnai ir augalai“. Informacijos paieška įvairiuose interneto puslapiuose ir svetainėse lietuvių ir anglų kalbomis tapo aktyvia ir įdomia veikla (buvo taikomas tarpdalykinis informacinių technologijų, ekologijos, biologijos, lietuvių kalbos ir anglų kalbos integravimas). Mokiniai ieškojo  vizualios ir tekstinės informacijos, atrinko svarbiausius duomenis. Penkios mokinių grupės pasirinko skirtingas potemes (skirtingų nykstančių gyvūnų ir augalų aprašymus). Kiekviena grupė sukūrė pristatymą iliustruojančias skaidres, parengė informacinius tekstus anglų kalba. Po to vyko kiekvienos grupės atlikto darbo pristatymas, panaudojant įvairias IT priemones (kompiuterius, planšetes, projektorių). Mokiniai patobulino ekologijos, biologijos, lietuvių kalbos ir anglų kalbos žinias, IT bei darbo komandoje įgūdžius, viešojo kalbėjimo prieš auditoriją įgūdžius. Veikla vyko sklandžiai, organizuotai, sutelktai. Mokytojos ir mokiniai pasidžiaugė 1d klasės susidomėjimu atlikta užduotimi.

1e klasė „Tyrėjų nakties“ metu susipažino su Vilnius Tech platforma „Ateities inžinerija“, nes turės pasirinkti ir grupėse atlikti ilgalaikį projektą. Vyresnieji mokiniai pristatė savo įvykdytus arba vykdomus projektus, pasidalino patirtimi apie tematikos pasirinkimo bei darbo organizavimo ypatumus. 1e klasės mokiniai susidomėję klausėsi pristatymų apie saulės energijos panaudojimą, išmaniojo šiltnamio bei išmaniosios lempos, žaliosios sienelės kūrimo etapus, veikiančią programėlę KedGO turistams,  pateikė pranešėjams klausimų bei planavo, kokios tematikos projektą patys norėtų atlikti. Mokiniai buvo sudominti ir įgijo naujų žinių, diskutavo apie pristatytų projektų patobulinimą, siūlė naujų projektų idėjas.

2a klasės mokiniai kartu su istorijos mokytojais Vaida Špoke ir Linu Mankumi Kėdainių senamiestyje ieškojo XVII-XVIII a. škotų palikimo. Mokiniai surado nurodytus objektus, juos fotografavo, parengė trumpus pristatymus, kuriuose atkūrė XVII a. Kėdainius. Rezultatas  –  pagilintos istorijos žinios, artimiau susipažinta su turtinga Kėdainių senamiesčio istorija.

2b klasės mokiniai su mokytoja Daiva Ivaškevičiene atliko įdomų tyrimą, kurio metu tyrė obuolių sulčių kiekio priklausomybę nuo pridėto fermento pektinazės. Mokiniai, naudodamiesi laboratorinėmis priemonėmis, išsiaiškino, kad pektinazė padeda iš obuolių išskirti didesnį sulčių kiekį. Moksleiviai įgijo naujų žinių ir smagiai praleido laiką.

2c klasės mokiniai su mokytojomis Raminta Borodičiene ir Ina Zdanavičiene bei 2e klasės mokiniai su klasės vadove Ada Vaicekauskiene pasinėrė į veiklą „Pažink Kėdainius kitaip”. Mokinių grupėms buvo pateikti objektų, esančių Kėdainių senamiestyje, kontūrai, ir jie turėjo surasti reikiamą objektą. Sugrįžę į klasę, surinko informaciją apie jo paskirtį, istoriją, architektūrą, nuspalvino ir pristatė klasės draugams. Mokiniai pagilino istorijos, Kėdainių krašto pažinimo žinias, pritaikė dailės ir IKT gebėjimus bei maloniai pabendravo.

2d klasė, vadovaujama Loretos Pabrinkienės ir biologijos mokytojos Birutės Petraitienės, išmaniųjų programėlių pagalba mokėsi pažinti augalus, gyvūnus, kerpes. Viena grupė mokinių, išėję į gamtą, ieškojo augalų, smulkių gyvūnų ir grybų, pasitelkę išmaniąsias programėles, ieškojo informacijos apie rastą gyvą organizmą, paruošė pristatymą. Kita grupė mokinių atliko augalo dalių stebėjimus pro mikroskopą, darė nuotraukas, piešė matomus vaizdus, aptarė darbo rezultatus. Mokiniai praplėtė ir pagilino biologijos ir ITK žinias, draugiškai bendravo.

3a ir 3b klasė atliko užduotį „Orientacinės varžybos po Kėdainių senamiestį“. 3a klasės mokiniai kartu su mokytojais Daiva Naujokiene ir Dainiumi Leikausku ir 3b klasės mokiniai su mokytojais Stanislava Džiugeliene ir Tomu Samaliumi ieškojo objektų po Kėdainių miestą iš sudaryto sąrašo. Viena grupė ėjo viena kryptimi, o kita – priešinga kryptimi. Grįžę į gimnaziją surastą informaciją bei nuotraukas apie aplankytus objektus mokiniai pristatė vieni kitiems ir sudėjo į vieną dokumentą.

3c klasės mokiniai su klasės vadove Irena Ragožiene ir dailės mokytoja Jolanta Issa atliko kūrybinį tiriamąjį darbą „Tapyba cheminiais junginiais”. Gimnazistai poromis išreiškė save, piešdami piešinius naudojo pateiktus cheminių medžiagų tirpalus. Mokiniai pritaikė ankstesniais metais įgytas chemijos žinias, kad vykstant cheminėms reakcijoms, keičiasi medžiagų spalvos, susidaro nuosėdos. O jų kūrybiniams gebėjimams pasireikšti padėjo dailės mokytoja, patardama, nubrėždama trūkstamą štrichą piešinyje.

3d klasės mokiniai su mokytojomis Giedre Streike ir Elona Rimdeikiene kūrė savo svajonių mokyklą. Pasitelkę savo vaizduotę, naudodamiesi IKT, grupelėse vizualizavo mokyklą, kurioje norėtų mokytis. Įdomu buvo klausytis, kokių idėjų turi mokiniai: kaip turėtų atrodyti mokykla, kokios ten pamokos vyktų, kokios procedūros, priimant į mokyklą, kokia mokinių apranga ir pan. Kilo mintis, kad kai kurios idėjos galėtų būti įgyvendintos ir dabartinėje mokykloje, ne tik svajonėse.

3e klasės mokiniai praleido dieną, keliaudami po Lietuvos apžvalgos bokštus. Vadovaujami geografijos mokytojų Danguolės Chochlovienės ir Kristinos Mirvienės, turėjo surinkti informaciją apie bokštų buvimo vietą, aukštį, pastatymo metus, tada surasti jų vietą pažymėti Lietuvos žemėlapyje. Įgytas žinias mokiniai galės pritaikyti praktiškai, keliaudami po Lietuvą.

4a ir 4c klasių mokiniai su lietuvių kalbos mokytojomis Asta Jakštiene ir Zita Rosteikiene taip pat prisidėjo prie „Tyrėjų nakties“ veiklų. Jie stebėjo A. Škėmos kūrinio „Balta drobulė“ sceninę interpretaciją Kauno dramos teatre. Po to aptarė matytą spektaklį ir savo mintis išdėstė rašinyje.

                Tyrėjų naktis 2020-09-25                                                                

Rugsėjo 25 d. gimnazijoje įvyko jau tradicine tapusi „Tyrėjų naktis“. Mokytojai, pasitelkę savo kūrybiškumą ir išradingumą,  organizavo įvairias patyrimines veiklas.

1b klasės mokiniai, vadovaujami anglų kalbos mokytojos Laimos Janonienės bei klasės vadovės Jūratės Kaupienės, susiskirstė į dvi grupes ir vykdė projektus, kurių metu domėjosi nykstančių augalų ir gyvūnų rūšimis Lietuvoje ir pasaulyje. Projekto metu mokiniai ruošė prezentacijas anglų kalba ir jas pristatė savo klasės draugams. Mokiniai ne tik sužinojo daug įdomių dalykų apie nykstančias augalų ir gyvūnų rūšis, bet ir patobulino viešojo kalbėjimo ir anglų kalbos įgūdžius.

1c ir 1d klasių mokiniai su auklėtojomis Norvile Virmauske ir Loreta Pabrinkiene tyrinėjo savo asmenybės tipą bei vertybines nuostatas. Atlikdami įvairius testus bei užduotis, jie pasitikslino arba iš naujo atrado, kokios patrauklios savybės jiems būdingos, o kokių nenorėtų turėti. Domėjosi, kokios asmeninės savybės reikalingos įvairioms profesijoms, ir atliktus darbus pristatė savo draugams. Mokiniai džiaugėsi galimybe pažinti save ir draugus.

 2a ir 2b klasių mokiniai susiskirstė į grupes ir atliko skirtingas veiklas. Dalis jų, vadovaujami klasių auklėtojų Inos Zdanavičienės ir Ramintos Borodičienės, gavo užduotį pasidairyti po Kėdainių senamiestį ir pagal piešinių eskizus surasti įdomiausius pastatus bei išsiaiškinti, kokia jų istorija. Grįžę į klasę, mokiniai spalvino piešinius ir pristatė surinktą informaciją.

Dalis 2a kl. mokinių ir 3a klasė su mokytojais Tomu Samaliumi ir Lile Žukauskiene aiškinosi magnetizmo paslaptis. Mokiniai buvo nustebę, kiek daug magnetizmo reiškinių yra gamtoje ir mūsų aplinkoje.

Mokytojas Dainius Leikauskas dalį 2b kl. mokinių sudomino Kėdainių sporto centro veikla. Palaikydami  Europos judumo savaitės iniciatyvą, mokiniai nuėjo iki sporto centro, buvo supažindinti su jo struktūra, vadyba, pabuvojo VIP ložėse, terasose bei kitose patalpose.

Grupėmis dirbo ir 2c klasė. Vieni jų su mokytoja Stanislava Džiugeliene išsiruošė į žygį norėdami išsiaiškinti, kokie augalai žydi rudenį. Mokiniai nustebo pamatę, jog tokiu metų laiku galima rasti labai daug žydinčių augalų. Džiaugdamiesi gražia saulėta diena ir puikia darbine nuotaika, mokiniai surastus augalus apibūdino ir sudarė herbarą.

Kita mokinių grupė kartu su auklėtoja Irena Ragožiene bandė pažvelgti į mokslo ateitį. Skaitydami žurnalą „Iliustruotasis mokslas“ ir klaidžiodami po interneto svetaines, jie ieškojo informacijos apie naujausius gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos ir matematikos mokslo pasiekimus (STEAM). Surinktą medžiagą pristatė klasės draugams, „PowerPoint“ programa parengę projektą „Šiandien –utopija, rytoj – realybė”.

2d klasės mokiniai turėjo sukurti projektus „Power Point“ programa. Darbuose buvo integruojamos biologijos, informacinių technologijų, lietuvių ir anglų kalbų, geografijos, ekonomikos ir matematikos žinios.  Lietuvoje rugsėjo 26 d. minima Europos kalbų diena, todėl atlikdami užduotis, kurių metu buvo aprašytos Lietuvoje nykstančių gyvūnų ir augalų rūšys, mokiniai vertė tekstus į anglų kalbą.

Kai už lango ruduo ir visi džiaugiasi vaisių ir daržovių gausa, 2e klasės mokiniai sumanė išspausti obuolių sulčių ir ištirti, ar pridėta pektinazė turi įtakos jų kiekiui. Mokiniai labai rimtai dirbo, o pertraukėlių metu, kol pektinazė skaidė pektiną, nepamiršo pasilinksminti. Tiriamojo darbo fragmentus užfiksavo ir į filmuką sudėjo Karina Ambrosova.

Kita klasės dalis kūrė „Svajonių mokyklą“. Mokiniai grupėse aptarė, kokią norėtų matyti mokyklą, įvertino tokios įstaigos kūrimo sąnaudas bei lėšų šaltinius, tarsi būtų verslo atstovai. Savo idėjas išdėstė skaidrėse ir pristatė klasės draugams.

3b kl. mokiniai dirbo su klasės auklėtoja Daiva Naujokiene ir mokytoja Birute Petraitiene. Viena grupė gavo užduotį surasti 10 augalų ir naudojantis programėle išsiaiškinti jų pavadinimus, nurodyti augalų žiedų ar lapų formą bei gyslotumą. Iš surinktų augalų dalių reikėjo sukurti meno kūrinį – taip gimė VASIA.

Kita mokinių grupė, vadovaujami mokytojos Birutės Petraitienės, tyrė pomidorų veisles. Jie sužinojo, kuo skiriasi veisliniai pomidorai nuo hibridinių ar laukinių, išsiaiškino jų kilmę. Mokiniai turėjo progą ištirti pomidorų pH, palyginti išvaizdą ir, žinoma, skonį. Nors dėl skonio nesiginčijama, visi nusprendė, kad pomidorų, bazilikų, mocarelos ir alyvuogių aliejaus derinys su prieskoniais yra labai puikus. O jei dar ir lašinukai su duona papildo šį derinį, abejingų nelieka.

3c kl. mokiniai „Tyrėjų nakties“ metu turėjo galimybę išlaisvinti savo fantaziją ir atskleisti meninius sugebėjimus, kurdami piešinius cheminių medžiagų tirpalais. Chemijos mokytoja Irma Krivickienė padėjo prisiminti cheminių medžiagų savybes ir reakcijas, o dailės mokytoja Jolanta Issa pasiūlė techniką, kuria galima būtų atlikti šį kūrybinį darbą. Mokiniai maišė chemines medžiagas tiesiai ant piešimo lapo, jos liejosi į iš pažiūros chaotiškus vaizdus. Vieni įžvelgė juose gėles, kiti povandeninį pasaulį, Eglę žalčių karalienę ar dinozauriuką… Kai šiuos pavidalus mokiniai paryškino juodu tušinuku, rezultatai nustebino net mokytojas.

3d kl. mokiniai išsiaiškino, kiek Lietuvoje yra apžvalgos bokštų, koks jų aukštis ir įkūrimo metai. Ištyrinėjo  žemėlapyje jų išsidėstymą ir, vadovaujami auklėtojos Danguolės Chochlovienės, sudarė maršrutą, kuriuo keliaujant pavyktų aplankyti 10 Lietuvos apžvalgos bokštų.

„Tyrėjų nakties“ veiklos mokiniams leido naujai pažvelgti į mus supančią aplinką. Kėdainių šviesioji gimnazija priklauso STEAM mokyklų tinklui, ir šios dienos veiklos įrodė, kad gimnazija sėkmingai prisideda prie STEAM strateginio tikslo – didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, technologijomis, inžinerija ir matematika ir ugdyti mokinių kūrybiškumo, iniciatyvumo ir verslumo kompetencijas formuojant inovacijų kultūrą Lietuvoje.

Gamtos mokslų metodinės grupės pirmininkė Irma Krivickienė

2c kl. video medžiaga
2c kl. video medžiaga
2e kl. video medžiaga

Projektas „Ateities inžinerija“

Kėdainių šviesioji gimnazija yra viena iš mokyklų, dalyvaujančių projekte „Ateities inžinerija“, kurį inicijuoja VGTU. AI platforma yra skirta tiems, kuriuos domina šiuolaikinė techninė kūryba, kurie nori išmokti efektyvių šiuolaikinių technologijų pagalba sukurti savo sumanytą išmanų įtaisą, detalę ar programėlę, parengti verslo planą, ištirti savo gyvenamąją aplinką ir parengti siūlymus jos gerinimui.

AI platforma siūlo nemokamą nuotolinę prieigą prie metodinės mokomosios medžiagos, šiuolaikinės inžinerijos įrankių, konsultacijų ir technologinių paslaugų, organizuoja kontaktines kūrybines dirbtuves mokyklose ir VGTU laboratorijose, darbų peržiūras ir konkursus. Tai leidžia mokiniams patobulėti šiuolaikinių technologijų srityje.

Vienas iš projektų, kuriuos atlieka Kėdainių šviesiosios gimnazijos mokiniai, yra „Žalioji energetika“. Jam vadovauja mokytoja ekspertė Daiva Ivaškevičienė ir mokytoja metodininkė Irma Krivickienė. Projekto dalyviai – 3 kl. mokiniai: V. Liberytė, G. Maleševičiūtė, E. Maleševičiūtė, J. Medekšaitė, E. Brazinskaitė, L. Butrimavičius. Darbo tikslas – pagaminti Saulės energijos kolektorių , „Išmaniąją spintelę“, kuri turės USB ir bus naudojama mobiliesiems telefonams pakrauti bei „Švyturį“, kuris, naudodamas Saulės energiją, skleis šviesą visą parą.

Mokiniai jau dalyvavo VGTU organizuojamose kūrybinėse dirbtuvėse AI rudens (2019-11-21) ir žiemos (2020-02-27) sesijose, buvo aprūpinti reikiama įranga projektui, konsultavosi su dr. A. Rotmanu ir gavo vertingų patarimų. Darbas dar kol kas nebaigtas, jo pristatymas vyks pavasario sesijos metu gegužės mėn.

Projektas „Vaisių ir daržovių cukringumo nustatymas lašeliniu būdu“ (2020 m. sausis)

                             1d klasės mokinė Karilės Laucytė parengė projektą „Vaisių ir daržovių cukringumo nustatymas lašeliniu būdu“. Darbo tikslas – nustatyti ir palyginti pasirinktų vaisių ir daržovių cukringumą. Cukringumui nustatyti pasirinkti  šie produktai: morka, bulvė, burokėlis, vynuogės, obuolys. Buvo pagaminti skirtingos koncentracijos sacharozės tirpalai, išspaustos sultys, į skirtingas sacharozės tirpalo koncentracijas lašinta po 2 lašus išspaustų vaisių ir daržovių sulčių.  Norint nustatyti vaisių ir daržovių cukringumą, stebėtas įlašinto lašo judėjimas. Kai cukraus, išgauto iš vaisių ar daržovių, koncentracija buvo mažesnė už cukraus tirpalo, tai lašas leidosi žemyn, o kai lašas laikėsi paviršiuje (arba tik vos leidosi), tai sulčių koncentracija buvo tokia pati kaip cukraus tirpalo. Nustačius tirtų produktų cukringumą, išsiaiškinta, kad daugiausiai angliavandenių turi vynuogės (45%), burokėliai (30%,) o mažiausiai bulvės (20%) ir morkos 15%.

Kaip nurodo mokslininkai, vaisiai ir daržovės turi daug skaidulų, kurios lėtina vaisiuose ir daržovėse esančio cukraus pasisavinimą. Būtent šios skaidulos ir užtikrina, kad cukrus iš vaisių į kraują patektų lėčiau, negu, pavyzdžiui, cukrus iš saldumynų. Saldumynai neturi nei skaidulų, nei vitaminų, nei antioksidantų. Todėl suvalgius desertui, pavyzdžiui, torto gabalėlį cukraus kiekis kraujyje pakils labai greitai. Taigi, vaisiai ir daržovės yra sveikas, vitaminų, mineralų ir skaidulų gausus produktas, kuris turi būti kasdieniame mitybos racione.

Konkursas „Drauge nugalėsime bakterijų atsparumą antibiotikams“  2019 m. lapkritis

3b klasės gimnazistės Viltė Liberytė ir Kamilė Raubaitė dalyvavo Kauno apskrities gimnazinių klasių moksleivių konkurse „Drauge nugalėsime bakterijų atsparumą antibiotikams“ ir skaitė pranešimą. Viltė ir Kamilė ne tik išanalizavo literatūros šaltinius apie bakterijų sąveiką su antibiotikais, bet ir atliko tiriamąjį darbą, kuriuo nustatė natūralių priemonių antibakterinį poveikį bei palygino jį su sintetinių antibiotikų poveikiu bakterijoms. Gydant bakterijų sukeltas infekcijas antibiotikais, dauguma bakterijų žūva arba nebesugeba daugintis, tačiau dalis gali išgyventi ir įgyti atsparumą: šios bakterijos turi išskirtinį gebėjimą genetiškai keistis ir prisitaikyti. Vartodami antibiotikus, mes skatiname bakterijas kurti priešnuodžius. Vertinimo komisijos merginų darbas buvo įvertintas kaip vienas išradingiausių ir įdomiausių. Kamilę ir Viltę konsultavo biologijos mokytojos ir sveikatos priežiūros specialistė Giedrė.

Sėkmė dr. Bronislovo Lubio vardo 5-ajame respublikiniame chemijos konkurse

2019 m. lapkričio 7 d. Jonavos Senamiesčio gimnazijoje vyko jau tradiciniu tapęs dr. Bronislovo Lubio vardo 5-asis respublikinis chemijos konkursas, į kurį suvažiuoja dalyviai iš visos Lietuvos mokyklų. Jame, kaip ir kasmet, dalyvavo Kėdainių šviesiosios gimnazijos komanda. Ją sudarė Aistė Starkauskaitė (1a kl.), Agnė Virkutytė (1a kl.), Gustas Buinovskij (2b kl.) ir Laimis Jurkėnas (2d kl.) Pirmiausia mokiniai išbandė savo jėgas komandinėje užduotyje – turėjo dalyvauti protmūšyje, paskui atliko praktinį darbą porose ir individualiai sprendė teorines užduotis.
Mūsų komandai sėkmė šypsojosi – ji užėmė antrąją vietą. Atskirai apdovanoti ir Aistė Starkauskaitė bei Laimis Jurkėnas, kurie savo amžiaus grupėse geriausiai iš visų atliko teorines užduotis.

2019 m. gegužės 3 d. Šviesiojoje gimnazijoje vyko įdomiosios chemijos popietė. Šis renginys – tai 3b kl. mokinės Gretos Butkevičiūtės projekto, kurio tikslas sudominti moksleivius chemijos dalyku, praktinė dalis. Į projektą „Mokslo populiarinimo veiklų organizavimas Kėdainių šviesiosios gimnazijos MMD chemijos sekcijoje“ buvo įtraukta 12 antrų klasių mokinių. Popietės metu jie demonstravo bandymus bendruomenės nariams. Stebintieji turėjo galimybę išvysti ugnikalnio išsiveržimą, ugnelių žaižaravimą, kristalų augimą, tačiau labiausiai visus sužavėjo degančios rankos.

Šį įvykį užfiksavo ir filmuką sukūrė Milda Augustaitytė.

Plačiau apie tai šiame video

Gegužės 3 d. Šviesiojoje gimnazijoje vyko įdomiosios chemijos popietė. Šis renginys – tai 3b kl. mokinės Gretos Butkevičiūtės projekto, kurio tikslas sudominti moksleivius chemijos dalyku, praktinė dalis. Į projektą „Mokslo populiarinimo veiklų organizavimas Kėdainių šviesiosios gimnazijos MMD chemijos sekcijoje“ buvo įtraukta 12 antrų klasių mokinių. Popietės metu jie demonstravo bandymus bendruomenės nariams. Stebintieji turėjo galimybę išvysti ugnikalnio išsiveržimą, ugnelių žaižaravimą, kristalų augimą, tačiau labiausiai visus sužavėjo degančios rankos. Šį įvykį užfiksavo ir filmuką sukūrė Milda Augustaitytė.

Posted by Kėdainių šviesioji gimnazija on 2017 m. gegužės 17 d., trečiadienis

Gimnazistai akademiko J. Janickio chemijos konkurse KTU 

2019 m. gegužės 3 d. Kėdainių šviesiosios gimnazijos 1-4 klasių mokiniai dalyvavo akademiko Jono Janickio chemijos konkurse. Konkursas organizuojamas kiekvienais metais visos respublikos mokiniams. Jis vyksta KTU cheminės technologijos fakultete.

Pirmoje konkurso dalyje mokiniai atlieka teorines chemijos užduotis. Po to dalyvauja ekskursijoje, kurios metu susipažįsta su cheminės technologijos fakultetu. Jie turi galimybę pasidomėti specialybėmis, kurias galima įgyti studijuojant cheminės technologijos fakultete, pabendrauti su studentais, dėstytojais ir išklausyti jų nuomonę. Tai praplečia akiratį, leidžia apsispręsti pasirenkant karjeros kelią. Paskelbus pirmos dalies rezultatus, daugiausia taškų surinkusieji atlieka antros dalies užduotį – praktinį darbą. Į antrą dalį pateko 1d kl. mokinys Laimis Jurkėnas ir 4b kl. mokinys Mykolas Jerutis. Suvedus galutinius rezultatus, 1d kl. mokinys Laimis Jurkėnas užėmė 3 vietą.

Dalyvavimas XII kasmetinio Europos mokinių darbų, skirtų DNR dienai paminėti, nacionaliniame etape (2019 04 25) 

Mokinės Rugilė Giedraitytė (mokytojos V. Savickienė, I. Ragožienė) ir Vaiva Jakštaitė (mokytojos A. Jakštienė, B. Petraitienė) dalyvavo Lietuvos žmogaus genetikos draugijos organizuojamame nacionaliniame DNR rašinio konkurso nacionaliniame etape. Mokinės rėmėsi  turimomis biologijos žiniomis apie Hantingtono  ligą, bandė  atskleisti šios ligos pasekmes žmonėms. Gimnazistės apdovanotos Vilniaus universiteto Žmogaus genomo tyrimų centro padėkos raštais.

Tarptautinė jaunųjų mokslininkų konferencija „Iššūkis tyrėjams“ (2019 04 18)

Tarptautinėje jaunųjų mokslininkų konferencijoje „Iššūkis tyrėjams“ pranešimą pagal savo teorinį – tiriamąjį darbą „Nitratų ir vitamino C tyrimas šeimos ūkyje augintose ir pirktose prekybos centre daržovėse“ skaitė Ema Dmukauskaitė. Mokinė analizavo mokslinę literatūrą apie nitratų ir vitamino C kaupimąsi daržovėse, šių medžiagų poveikį žmogaus organizmui, ištyrė nitratų ir vitamino C kiekį savo ūkyje augintose ir prekybos centruose pirktose daržovėse, analizavo ryšį tarp nitratų ir vitamino C kiekio kitimo sandėliuojamose daržovėse. Emos pranešimas pateko į geriausių ir įdomiausių pranešimų penketuką.

Emai padėjo pasiruošti biologijos mokytoja B. Petraitienė.

Sėkmė respublikinėje chemijos olimpiadoje

2019 m. kovo 7-9 d. Vilniuje vyko 57-sios Lietuvos mokinių chemijos olimpiados šalies etapas. Jame dalyvavo ir Kėdainių šviesiosios gimnazijos mokiniai: Laimis Jurkėnas (1d kl.), Martynas Kiela (3e kl.) ir Mykolas Jerutis (4 b kl.). Olimpiados užduotys sudarytos  iš dviejų dalių: teorinės, kai mokiniai sprendžia uždavinius, ir praktinės, kai reikia atlikti nurodytą praktikos darbą pagal aprašymą ir atsakyti į pateiktus klausimus. Suvedus rezultatus, paaiškėjo, kad pirmą vietą tarp devintokų užėmė Kėdainių šviesiosios gimnazijos 1d kl. mokinys Laimis Jurkėnas.

Brandos darbas „Bakterijų atsparumas natūraliems antibiotikams“ (2019 m. kovas)

4a kl. mokinės Egidijos Satkevičiūtės brandos darbo „Bakterijų atsparumas natūraliems antibiotikams“ tikslas – ištirti bakterijų atsparumą natūraliems antibiotikams. Buvo bandoma išsiaiškinti, kokie natūralūs antibiotikai daro didžiausią poveikį bakterijoms ir nustatyti, kokios natūralių antibiotikų koncentracijos veikia efektyviausiai. Pasėtos bakterijos Petri lėkštelėje. Išgryninta viena bakterijų kultūra. Bakterijų mėginiai paveikti pasirinktais natūraliais antibiotikais: česnaku, citrina, arbatmedžių aliejumi, medumi. Tyrimo metu nustatyta, kad efektyviausi natūralūs antibiotikai yra citrina ir česnakas, o baktericidinis poveikis stiprėja didėjant preparato koncentracijai mišinyje.

Edukacinė patyriminė išvyka į UAB „Thermo Fischer Scientific Baltics“  2019 m.  balandis

UAB „Thermo Fischer Scientific Baltics“ kuria ir gamina molekulinės biologijos produktus, skirtus gyvybės mokslų tyrimams ir diagnostikai. Šie produktai eksportuojami į daugiau kaip 80 pasaulio šalių. Viešnagėje gimnazistai susipažino su vienos didžiausių pasaulio bendrovės „Thermo Fischer Scientific“ vykdoma veikla, perspektyvomis įsidarbinti įmonėje, turėjo galimybę stebėti įrangos, skirtos moksliniams tyrimams, demonstraciją, atlikti praktikos darbą vienoje iš mokslinių laboratorijų. Mikrobiologijos tyrimų laboratorijoje mokiniai atliko praktijos darbą: tyrė įvairių fermentų aktyvumą skirtingose pH terpėse.

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė“

2019 m. rugsėjo 13 d. grupė 3 klasės Kėdainių šviesiosios gimnazijos mokinių dalyvavo mokslo festivalio „Erdvėlaivis Žemė“ renginiuose KTU. Šis festivalis yra didžiausias mokslo populiarinimo renginys Lietuvoje, vykstantis šešiolikoje miestų ir rajonų.

Mokiniai dalyvavo veiklose KTU cheminės technologijos fakultete maisto mokslo ir technologijų katedroje. Jie išklausė teorinę paskaitą „Rask molekules maiste“, kurioje daug sužinojo apie baltymus ir kiaušinio sudėtį. Po to, remdamiesi teorinėmis žiniomis, atliko praktinį darbą, kurio metu taikė įvairias patiekalų iš kiaušinių ruošimo technologijas. Mokiniai bandė virti „Benedikto kiaušinius“, kepti omletą ir kiaušinių apkepą, atsižvelgdami į praktinius patarimus. Užsiėmimą vainikavo patiekalų degustacija, kurią išradingai suorganizavo universiteto darbuotojai.

Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakultete dalyvavo paskaitoje „Ar galima žiemą pasigaminti namui šilumos iš oro?“ Dėstytojas A. Balčius pademonstravo šiluminio siurblio maketą ir išsamiai paaiškino, kaip jis veikia. Tokio siurblio prototipai jau seniai naudojami įrenginiuose: šaldytuvuose, kondicionieriuose. Šiuo metu jie pradedami taikyti pastatų apšildymui ir, manoma, ateityje labai paplis.

Mokiniams labai patiko užsiėmimai, kuriuose jie gavo žinių apie naujausias mokslo ir technologijų tendencijas bei patys galėjo praktiškai tas technologijas išbandyti.

MMD užsiėmimas kitose edukacinėse erdvėse  (Kėdainių vaistinėje „Kaštonas“ ) 2018 06 08

Kaštonai ne tik pavasarį savo baltomis žvakėmis akis džiugina, o rudenį spygliuotais žaliais kamuoliukais gąsdina, bet ir vartojami medicinoje. Štai kodėl D. ir E. Vansevičių privati vaistinė buvo pavadinta „Kaštonų vaistine“. Apsidžiaugėme, kai vaistinės savininkai pakvietė pasisvečiuoti „Kaštonų“ vaistinėje. Farmacininkė E. Vansevičienė supažindino gimnazistus su vaistininko darbo ypatumais, kokių reikia įgyti žinių ir gebėjimų, reikiamų farmacinei veiklai bei darbui su vaistiniais preparatais, kaip surasti reikalingus vaistus tarp tokios gausybės pakuočių. Buvome vaišinami vaistinėmis arbatomis, susipažinome su kai kurių augalų gydomosiomis savybėmis. 

MMD užsiėmimas kitose edukacinėse erdvėse (Kauno anatomijos, fiziologijos ir farmacijos muziejuje) 2018-04-20. Organizuota edukacinė biologijos pamoka netradicinėje erdvėje – Kauno anatomijos, fiziologijos ir farmacijos muziejuje. Mokiniai pagilino žmogaus anatomijos ir fiziologijos mokymo programos žinias, buvo supažindinti su farmacijos mokslų istorija Lietuvoje. Lankydamiesi Farmacijos muziejuje, mokiniai pamatė, kaip atrodė XX amžiaus pradžios miesto vaistinė, kokie  prietaisai, aparatai, indai naudoti vaistų gamybai. Gimnazistai sužinojo, kaip vaistininkas distiliuodavo vandenį, ruošdavo vaistažolių užpilus, nuovirus, gamino tepalus, kaip atrodė vaistinės vedėjo darbo vieta, knygos, receptai. Anatomijos muziejuje mokiniai  galėjo susipažinti su žmogaus kūno sandara, suvokti organų išsidėstymą.

Susitikimas su Lietuvos mokslininkais  2018-04-18

Gimnazistų grupė su gamtos mokslų mokytojomis dalyvavo susitikime su žymiais Lietuvos mokslininkais Lietuvos mokslų akademijoje. Skirtingų sričių mokslininkai pristatė savo mokslinę karjerą bei pasiekimus. Įdomus buvo Leono Valkūno pranešimas „Fotoindukuotų vyksmų savireguliacija ir valdymas molekuliniuose nanodariniuose“  apie bandymus sukurti dirbtinę fotosintezę. Pasirodo, per vieną valandą Saulės energijos Žemė gauna tiek, kad būtų patenkinti metiniai žmonijos poreikiai. Fotosintetinantys organizmai Saulės energijos sunaudoja tik 0,1 proc. Dr. Dalia Klajumienė pranešime „Dailės istorijos mokslo svarba pažįstant ir saugant kultūros paveldą“ dalinosi netikėtais moksliniais atradimais, kuriuos padarė tyrinėdama interjerų dekoro elementus. Didžiausio susidomėjimo sulaukė susitikimas su profesoriumi V. Šikšniu ir jo komandos atrastos Cas9 DNR molekulinės žirklės. Cas9 galime vadinti antros kartos DNR molekulinėmis žirklėmis. Panaudojant skirtingas crRNR molekules, galima užprogramuoti Cas9 kirpti DNR bet kurioje norimoje vietoje. Šis mechanizmas labai tinka gydyti paveldimoms ligoms – toms, kurios atsiranda dėl esamų klaidų genominėje DNR. Tai pjautuvinė anemija, hemofilija A, plaučių vėžys, cistinė fibrozė, Hantingtono liga ir kitos.

Prof. V. Šikšnys paaiškino, kad šias „žirkles“ galima nukreipti į bet kurią RNR molekulės vietą: jos perkirps DNR sukeldamos dvigrandį trūkį, kurį ląstelės stengsis ištaisyti. Valdant šį procesą galima pakeisti genomą: sukelti mutaciją, išmesti genomų dalis, įdėti naujas. Vadinasi, galima keisti genetinę informaciją, esančią DNR molekulėje. Cas9 baltymas veikia kaip universalios žirklės, kurios gali būti naudojamos karpyti DNR bakterijose, augaluose, gyvūnuose ir net žmonėse. Genomo redagavimo įrankis praverčia ir žemės ūkyje kuriant produktyvesnius augalus.

Dubravos pelkės ekosistemos tyrimas  2018-05-18

Pabodus mokytis apie gamtą vien iš vadovėlių ir žiūrint videoįrašus, su grupe mokinių gegužės mėnesį vykome į gamtą mokytis ją pažinti gyvai. Tyrimui pasirinkome Kauno regioninį parką, Dubravos pelkės ekosistemą. Į pelkę žygiavome Dubravos rezervatinės apyrubės apžvalgos taku. Pakeliui parko darbuotoja išmokė atskirti septynias geninių paukščių rūšis.Mus pasitiko žmogaus rankų neliečiama gamta, kurioje net medžiai sausuoliai paliekami kaip buveinės smulkiems bestuburiams. Mokiniai susipažino su augalais, augančiais tik pelkėse, kai kurie pirmą kartą gyvenime pamatė vabzdžiaėdį augalą – saulašarę. Varliagyvių vaikai buožgalviai ramiai plaukiojo šiltame pelkės vandenyje.

Biologijos mokytoja Birutė Petraitienė

UAB „Frocech“ kraujo tyrimų laboratorijoje (2018 m. vasaris)

Gimnazistai, besidomintys biomokslais, turėjo išskirtinę galimybę susitikti su UAB „Frocech“ moksliniais darbuotojais ir atlikti žmonių kraujo tyrimą. Prieš tyrimą visų rankos buvo patikrintos: dirbant su krauju, nors ir su vienkartinėmis pirštinėmis, ant rankų negali būti nė vienos žaizdelės. Dauguma gimnazistų pirmąkart išgirdo apie naujausią vėžio gydymo metodą, kuris turi mažiausią pašalinį poveikį žmogaus organizmui. Vėžio gydymo naujovės – visiems aktuali tema, nepriklausomai nuo amžiaus. Kasmet pasaulyje užregistruojama apie 14 milijonų (Lietuvoje apie 18 tūkst.) naujų vėžio atvejų. „Frocech“ –  pirmoji ir vienintelė biotechnologijų įmonė Lietuvoje, gaminanti pažangios terapijos vaistinius preparatus (PTVP), individualiai pritaikytus kiekvienam pacientui. Preparatai kuriami prisitaikant prie kiekvieno paciento poreikių, jų gamybai naudojami paties paciento audiniai ir ląstelės. Iš paciento kraujo išskriamos dendritinės ląsteles, jos įsotinamos vėžio antigenais ir tinkamai subrandinamos, t.y., ląstelės išauklėjamos taip, kad aktyvintų tuos limfocitus, kurie atlieka svarbiausią vaidmenį kovoje su vėžiu. Žmogui, sergančiam vėžiu, sukuriama individuali terapija – tik jam tinkanti vakcina. Už biotechnologiniais metodais patobulintas T ląsteles, skirtas kovai su vėžiu, dar žinomas kaip CAR T, mokslininkai buvo apdovanoti medicinos srities Nobelio premija.

Užsiėmimai MMD biologijos sekcijoje

Lankantiems šią sekciją mokiniams, besidomintiems gamtos mokslais, sudaromos galimybės pasiekti aukštesnių ugdymosi rezultatų,  ugdytis gamtamokslinę kompetenciją, kritinio ir kūrybinio mąstymo gebėjimus.

Užsiėmimo metu preparuojamas inkstas. Aiškinamės inksto anatominę sandarą, nefrono struktūrą.

„Augalų žavadienis“  Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro Žemdirbystės institute (2017-05-19)

Biologija ir gamta besidomintys mokiniai buvo pakviesti susipažinti  su Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro veikla, mokslininkų darbo specifika. Apžiūrėti  eksperimentiniai  laukai, išgirsta įdomios informacijos apie augalus ir atliekamus jų tyrimus. Apie LAMMC veiklą papasakojo mokslinė sekretorė dr. V. Tilvikienė. Susirinkusiems mokiniams dirvožemio tyrimus pristatė dr. V. Feiza. Doktorantė M. Toleikienė atskleidė augalų mitybos ir agroekologijos skyriaus veiklos subtilybes, papasakojo apie vabalus, sliekus, mokiniams leido paragauti  skirtingos cheminės sudėties vandens. Genetikos ir fiziologijos laboratorijos veiklą pristatė vedėja dr. K. Jonavičienė ir vyresnioji mokslo darbuotoja dr. G. Statkevičiūtė. Žolių selekcijos tyrimų laukus aprodė mokslo darbuotojas dr. V. Stukonis. Mokiniai išgirdo daug naujos informacijos apie dirvožemį, augalus, jų kenkėjus ir ligas, selekciją, susipažino su Žemdirbystės institute vykdomais moksliniais tyrimais.

 Modernus atliekų rūšiavimas  ir perdirbimas  Kėdainių raj. Zabieliškio sąvartyne  (2017-04-21)

MMD užsiėmimas kitose edukacinėse erdvėse

Gamybos vadovas Ž. Stanaitis papasakojo gimnazistams, kaip Kėdainių rajone yra rūšiuojamos ir perdirbamos atliekos, naudojant modernius įrenginius. Paaiškino atliekų rūšiavimo svarbą, komunalinių atliekų srautų susidarymus ir atliekų tvarkymo ateityje galimybes. Didelis atliekų kiekis sąvartynuose – viena opiausių atliekų tvarkymo sistemos problemų Lietuvoje. Todėl Lietuvoje kuriami modernūs atliekų perdirbimo būdai mechaninio rūšiavimo ir biologinio apdorojimo įrenginiais. Gamybos vadovas pakvietė mokinius susipažinti, kaip Zabieliškio sąvartyne tvarkomos atliekos.

MMD užsiėmimas kitose edukacinėse  erdvėse  (Vytauto Didžiojo universiteto botanikos sodas) 2017-03-31

 Mokiniai klausėsi paskaitos apie Lietuvoje gyvenančius  nuodingus gyvūnus, sužinojo, kaip elgtis įgėlus gyvatei, bitei ar širšei, kaip atpažinti  Laimo ligos ar erkinio encefalito požymius. Studentės supažindino su erkių ir briedmusių biologija, jų platinamomis ligomis. Gimnazistai, kosultuojami studentų, dirbo universiteto zoologijos mokslų laboratorijose, pro mikroskopus stebėjo įvairius gerai pažįstamus nariuotakojus: vorus, erkes, briedmuses. Aplankėme šalia laboratorijų esantį universiteto botanikos sodą ir oranžeriją.  Mokiniai sužinojo, kad botanikos sodų paskirtis yra augalų biologinės įvairovės išsaugojimas, botaninių kolekcijų formavimas, mokslo tyrimai bei visuomenės edukacija, nukreipta į ekologinio sąmoningumo didinimą. Sužinojome, kad oranžerijoje auginama per 1,5 tūkst. rūšių augalų. Atskiruose skyriuose eksponuojami drėgnųjų atogrąžų, dykumų ir pusdykumių augalai. Didelį įspūdį paliko auginamų kaktusų bioįvairovė. Buvo smagu pamatyti didžiausią pasaulio žolinį augalą – bananą.

Skip to content